Saturday, December 5, 2009

~INDAHNYA UJIAN HIDUP~

Dalam kita menghadapi ujian, pasti ada jalan keluarnya.
Sebagai langkah pertama cuba fahami dan hayatilah pesanan Nabi Muhammad SAW yang berbunyi, "sebaik-baik ibadah ialah sabar menunggu jalan keluar". Ini bermakna tidak ada satu ujian pun yang akan kekal.
Mana mungkin ada malam yang tidak ada siang, pagi tanpa digantikan dengan petang, mana mungkin banjir berpanjangan dan tidak akan terjadi kemarau berpanjangan. Jika ini kenyataan yang terjadi bermakna Allah tidak pernah tidak adil pada makhluknya. Bagi memperhatikan lagi cinta Allah pada makhluk-Nya dan membuktikan lagi kehebatan Allah Yang Maha Adil maka dibekalkan makhluk-Nya dengan pesanan melalui surah Hud :81 yang berbunyi,

"Bukankah Subuh itu sudah tiba."

Subuh bermakna betapa pun panjangnya malam pekat pasti akan bertemu dengan waktu tamatnya. Oleh iu betapa pun berat dan panjangnya penderitaan yang ditanggung oleh hamba Allah, Dia telah menjelaskan pasti Allah menemukan saat penyembuhan untuk keluar daripada permasalahan itu. Subuh bermakna cahaya fajar bagi orang yang ditimpa kesedihan itu telah menyerlah. Maka pandai-pandailah merasai sapaan dan sentuhan suria pagi, tunggulah panasnya bebola mentari pagi sebagai tanda bahawa kemenangan telah datang dari Yang Maha Berkuasa.


Oleh itu, laluilah kehidupan dengan keyakinan,dan rasailah sentuhan Allah tidak pernah putus kepada kita hamba-Nya. Ini dipastikan dalam janji Allah bahawa Allah tidak pernah mengantuk, tidak pernah penat, berhenti mengurus langit dan bumi serta seluruh isinya. Anggaplah suatu permasalahan itu sebagai seperti seutas tali. Jika tali itu sudah sangat tegang, maka ia akan segera putus. Ertinya jika persoalan itu sudah kritis atau matang, maka tunggu kerana ia pasti akan berhenti dan ditemukan dengan jalan keluar.


Allah akan pastikan setiap kesedihan dan kegembiraan itu menemui penghujungnya. Ini ditegaskan lagi oleh Allah,

"Dan barang siapa yang bertaqwa kepada Allah nescaya Allah akan menjadikan baginya jalan kemudahan dalam urusannya (QS Ath-Thalaq:4).

Ini janji Allah yang sangat pasti, maka bangunkan keyakinan dan panjatkan doa dan kesedihan kepada-Nya, pasti kita akan berasa bahawa kesedihan tidak berpanjangan kerana Allah tidak membenarkan keadaan itu terjadi selagi kita hambanya tidak berputus asa dari rahmat Allah. Sebab itu Allah menjanjikan,

"Maka, sesungguhnya bersama dengan kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan." (QS Al: Insyirah:5-6)

Dengan syarat kita yakin sepenuhnya bahawa apa yang kita lakukan kerana Allah dan mahu mendapat reda Allah, bukan kerana manusia.

Monday, November 9, 2009

Indahnya Peperiksaan Akhir Tahun 2009/2010

Bismillahhirohmanirohim...

Syukur Alhamdulillah ke hadrat Ilahi...Allah SWT masih memberi peluang untuk hidup setelah d uji dengan sedikit kesakitan. Saya masih mampu bamgkit setelah bertarung dalam peperiksaan. Setakat hari ini, sebanyak 3 kali sudah selesai berperang di dewan peperiksaan. Kertas yang terjawab sudah di hantar dengan selamat kepada pembantu pengawas. Ada 4 lagi subjek yang perlu saya harungi dengan hati yang tabah.

Hati tidak begitu tenang menjawab peperiksaan pada hari ini. Dari malam hari lagi diri ini di uji dengan sedikit kesakitan, ia berlarutan hingga ke pagi. Saya anggap ianya ujian dari Allah atas dosa yang telah saya buat di dunia ini. Jiwa tidak tenang selagi tidak meluah perasaan pada umie apa yang berlaku pada diri ini. Jam menunjukkan pukul 8 pagi, ingin saya tekan butang handset Myiman mendial no Umie, tapi nasib agak malang hari ini, kredit Maxis tidak mencukupi untuk membuat panggilan. Kredit hanya tinggal RM 0.23 sahaja.
Di dalam kepala sering berlegar-legar kata-kata semangat yang masih tersimpan kaku dalam inbox Myiman. Dengan izin ALLAH, kata-kata dari umi, abah, kakak, abang adik serta mesej dari sahabat-sahabat sedikit sebanyak mampu menaikkan roh semangat untuk saya terus berjihad dalam peperiksaan pada kali ini.








Wednesday, November 4, 2009

Indahnya Dar As-Sakeenah

Bismillahirohmanirohim...


Segala puji bagi Tuhan semesta alam dan selawat dan salam kepada Nabi yang paling mulia, nabi Muhammad S.A.W dan keluarga serta para sahabatnya sekalian. Syukur Alhamdulillah Allah masih memberi sedikit ruang dan masa untuk anak kapalnya membuat sedikit Diskusi Malam Hari+ Meting walaupun ada anak kapal yang lain menjalani ujian kelulusan bagi meneruskan pembelajaran selagi hidup di dunia ini.

Saya sebagai ketua kepada anak-anak kapal ini memikul amanah untuk membimbing semua anak kapal hidup dengan aman, selesa, kebajikan terjaga, pengisian rohani dan mantel jua terisi daripada kapten-kapten yang telah ditugaskan. Anak-anak kapal juga di bagikan kepada koloni-koloni yang mesti di handel oleh bahagian masing2. Antara koloni yang ada dalam kapal ini adalah jeng...jeng...jeng. InsyaAllah bersambung lagi, panjang umur edit post lagi hihihi(....)

Sunday, November 1, 2009

Salam Imtihan bUAT sEMUA sAhabAT

Bismillahirohmanirohim...
USAHA + DOA + TAWAKAL + JAWAB YANG DI TANYA, BUKAN JAWAB YANG KITA TAHU = KEJAYAAN MILIK KU (INSYAALLAH)
BELIA BERISIKO
PSIKOLOGI BELIA
PSIKOLOGI ABNORMAL
BELIA DAN MASYARAKAT
UJIAN DAN PENGUKURAN
TUMBUHAN DAN MANUSIA
PEMULIHARAAN DAN PERSEKITARAN


Saturday, October 31, 2009




Bismillahirohmanirohim...

Salam jihad akademik buat semua sahabat yang di sayangi kerana Allah sekalian. ana doakan semua sahabat sudah bersedia dari segi rohani+jasmani+mantel untuk berperang dengan mata pena bagi mencoret, menghurai, menconteng atas helaian kertas putih yang akan di agihkan oleh pengawas peperiksaan pada hari yang telah ditetapkan oleh pihak Hal Ehwal Akademik, UMS.

Buat tatapan Abah dan Umi, doakan achik aidik's semoga terus rajin membaca buku dan tidak mudah tidur jika boring membaca.

Tuesday, October 20, 2009

D pAksA TERpaksa


Bismillahirohmanirohim...

Apa khabar iman hari ni?
Moga sama-sama meningkat iman tanpa menurun walau sedikit...InsyaAllah..
.Sebenarnya ana baru je melepasi proses perubatan dengan seorang ustaz di sebuah Universiti terkemuka di bandar Kota Kinabalu. Sape sakit eh?
Biarlah rahsia..(mcm lgu ct plak)...
yang penting doakan kesihatan untuk yang sakit tu dunia dan akhirat...

Haa..Post ana kali ni bukanlah nak beritahu mengenai sakit, tapi nak beritahu bagaimana besarnya pengorbanan dan kasih sayang umi dan abah..
walaupun ana tahu yang hari ibu dan bapa telah berlalu..
tetapi bagi ana, hari ibu dan bapa adalah setiap hari..dan selama-lamanya...,
Abah dan umi,
Achik tulis ni khas buat abah dan umi..walaupun semua ini tetap tidak dapat membalas jasa dan budi umi dan abah, terimalah post yang tak sberapa ni..
.i just want you know that I always love both of you forever in all my live...


Selepas menjalani beberapa sesi rawatan dengan beberapa doktor dari China dan Jepun, doktor mengesahkan bahawa aku TERpaksa memakai cermin mata untuk membolehkan aku meneruskan sesi pembelajaran dalam bidang Psikologi dengan sempurna tanpa gangguan makhluk asing...jeng...jeng..jeng..

sebenarnyer nak cakap...kpd sahabat2...saya kena pakai spek...
boikotttt...x ske sgt2..dah la rimas..panas..dan mcm2 lg..huhuhhu..
nak wat cmne..dah tua..kne pkai mate empat la plak...nk tgk huruf bhs arab dlm Al-Quran pun nmpak mcm lirik lagu..nnti jdi penyanyi rock susah plak..heheh...
klo x pkai spek sereblum n serebrum akan mengeluarkan warning tone..
.nyut..nyut...
adoiii..

Sunday, October 11, 2009

MUJAHID VS MUJAHIDAH

Bismillahirohmanirohim...
Syukur Alhamdulillah Allah masih memberi nikmat pancaindera iaitu tangan beserta jari jemari untuk menekan keyboard laptop bagi memberi sedikit luahan perkongsian bersama sahabat-sahabat di alam maya.
Manusia adalah makhluk ciptaan Allah yang paling hebat jika dibandingkan dengan makhluk-makhluk ciptaan-Nya yang lain. Sesuai dengan tujuan penciptaannya sebagai Khalifah Allah di
atas muka bumi, manusia telah dibekalkan dengan akal fikiran dan berbagai potensi yang
berbeza bagi membolehkan mereka sentiasa berkembang maju mengikut kemampuan masingmasing.

Firman Allah SWT yang bermaksud:
“…Sesungguhnya Kami telah menjadikan manusia itu dengan sebaik-baik kejadian…”.
(Attin:ayat 5)


Keistimewaan yang ada pada manusia adalah kerana wujudnya kombinasi keseluruhan
kejadiannya yang unik, rohnya, jasadnya ,nafsunya, jiwanya, citarasanya, akhlaknya ,budinya,
moralnya, istiqamahnya dan segala yang wujud pada diri manusia, memungkinkan ia menjadi
khalifah di bumi.
Manusia adalah makhluk yang amat berpotensi untuk menjadi sebaik-baik
makhluk. Manusia adalah makhluk yang beradab dan bermoral. Dimana ada manusia, di situ
ada nilai adab dan moralnya. Setiap pergerakkan manusia samada tutur
katanya,fikirannya,pakaiannya,lagaknya,bentuk muka dan keseluruhannya tidak terkeluar dari
hukum adab dan moral yang mengikatnya. Jika baik yang berlaku ke atas dirinya, maka
tinggilah nilai adab dan moralnya. Sebaliknya jika buruk yang dilakukan, maka rendah dan
rosak nilai adab serta moralnya. Justeru itu, secara ringkas dapat dirumuskan bahawa nilai
sebenar manusia itu terletak pada nilai adab dan moralnya.
~SALAM MUHASABAH UNTUK SEMUA MUJAHID DAN MUJAHIDAH~

Wednesday, October 7, 2009

~ALLAH SaaaYaaang KiTeeeR~

Kadang2 byk benda dlm hidup ini terlalu sukar utk kita mengertikan, episod kehidupan kita sejak lahir hinggalah sekarang adakalanya terlalu payah utk kita fahami…ALLAH yg mencaturnya hanya DIA yg mengetahui…

Setiap orang berbeza2 tahap ujian yg di berikan ALLAH kepadanya…ada org sejak kecil hingga besar hidupnya tidak habis-habis di himpit dengan kesusahan, sudah la hidup susah keluarga pula tak bahagia dan ada pula orang yg lahirnya mewah sangat, sudah la hidup mewah dapat keluarga yg bahagia pula tu…

Allahuakbar!!!,hanya ALLAH yang mengetahui apa dia lakukan buat hamba - hambaNYA..kita kena ingat satu hal yg sangt penting, bahawa diri kita ni milik ALLAH. Jadi terserah pada ALLAH utk melakukan apa sahaja pada diri kita…Refresh semula memori kita, apa matlamat kita hidup di muka bumi ini…bukankah tugas kita hanya mengabdikan diri sepenuhnya pada ALLAH???

Jd letakkan matlamat di hadapan barulah kehidupan akan berjalan dgn sempurna…setiap manusia yang menerima ujian dari Allah janganlah mengambil perkara ini sebagai perkara yang negatif. Ketahuilah bahawa bila Allah berikan kita ujian, Allah sayangkan kita, Allah ingin ingatkan kita supaya kita tidak lalai atau ‘lagho’ dengan kehidupan duniawi yang hanya sementara waktu sahaja.

Monday, October 5, 2009

berSYUKURlah atas NIKMAT yang MAHA ESA

Bismillahirohmanirohim...
segala puji bagi Tuhan semesta alam dan selawat dan salam kepa Nabi sa Rasul yang paling mulia, nabi Muhammad S.A.W dan keluarga serta para sahabatnya sekalian.
Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman.
Ertinya: Tidakkah engkau melihat terhadap orang-orang kafir yang telah menukarkan kesyukuran nikmat Allah dengan kekufuran dan yang telah menempatkan kaum mereka dalam kebinasaan, iaitu neraja Jahanam yang akan mereka menderita bakarannya, dan ingatlah seburuk-buruk tempat tetap ialah neraka Jahanam. (Ibrahim: 28-29)
Faedah-faedah bersyukur adalah:
  1. Allah akan Redha kepadamu sehingga kamu akan memperolehi kebahagiaan di dunia dan di akhirat.
  2. Pada hari kiamat nanti, Allah akan bertanya kepadamu tentang semua yang kita kecapi hari ini, udara, makan minum, kenderaan dan segala-galanya. Semuanya akan di hisab oleh Allah. Sesungguhnya orang yang bersyukur akan dapat melepasi persoalan tersebut manakala orang-orang yang kufur akan meberima siksa yang amat dahsyat.
  3. Seluruh manusia akan medoakan kebaikan buat orang-orang yang pemurah. Nescaya Allah akan mencurahkan kedamaian dan ketenteraman buat selama-lamanya.

Thursday, August 27, 2009

~AnDai InI RamDHaN KAu yaNG TERakhiR~


Bismillahirohmanirohim...


Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir tentu siangnya engkau sibuk berzikir tentu engkau tak akan jemu melagukan syair rindu mendayu..merayu. ..kepada- NYA Tuhan yang satu....


Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir tentu sholatmu kau kerjakan di awal waktu sholat yang dikerjakan.. .sungguh khusyuk lagi tawadhu' tubuh dan qalbu...bersatu memperhamba diri menghadap Rabbul Jalil... menangisi kecurangan janji "innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin" (sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku... kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam)


Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir tidak akan kau sia siakan walau sesaat yang berlalu setiap masa tak akan dibiarkan begitu saja di setiap kesempatan juga masa yang terluang alunan Al-Quran bakal kau dendang...bakal kau syairkan andai kau tahu ini Ramadhan terakhir tentu malammu engkau sibukkan dengan bertarawih... berqiamullail... bertahajjud... mengadu... merintih... meminta belas kasih "sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU tapi... aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU" .



Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir tentu dirimu tak akan melupakan mereka yang tersayang mari kita meriahkan Ramadhan kita buru...kita cari...suatu malam idaman yang lebih baik dari seribu bulan andai kau tahu ini Ramadhan terakhir tentu engkau bakal menyediakan batin dan zahir mempersiap diri...rohani dan jasmani menanti-nanti jemputan Izrail di kiri dan kanan ....lorong-lorong redha Ar-Rahman Duhai Ilahi....


Andai ini Ramadhan terakhir buat kami jadikanlah ia Ramadhan paling berarti...paling berseri... menerangi kegelapan hati kami menyeru ke jalan menuju ridho serta kasih sayangMu Ya Ilahi semoga bakal mewarnai kehidupan kami di sana nanti Namun teman... tak akan ada manusia yang bakal mengetahui apakah Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali bagi dirinya yang mampu bagi seorang hamba itu hanyalah berusaha...bersedia ...meminta belas-NYA...


ANDAI BENAR INI RAMADHAN YANG TERAKHIT BUAT KU MAAFKANLAH SEMUA KESALAHAN YANG PERNAH AKU LAKUKAN SEPANJANG AKU HIDUP DI DUNIAMU INI YA ALLAH...

Sunday, August 16, 2009

JOM COLLING DAN CHATTING :-)

Bismillahirohmanirohim

Selepas habis je bergayut dengan Abah, saya on laptop T@zh#$* untuk meneruskan perjuangan. Banyak perkara yang Abah bebelkan selepas sekian lama tidak berhubung. Malam ni, tak dapat nak bergayut dengan umi, umi di rumah, dan abah pula berada di posisi majlis tahlil, arwah Ayah kepada sahabat rapat Abah yang meninggal dunia beberapa hari yang lalu, Innalillahiwainna hilaihirojiuuun...Hari ni dekat 2 minggu dah saya tidak col kampung untuk bertanya khabar. Anak apela la saya ni, bila sibuk sikit je dah x ingat umi dan Abah. Tapi, sebenarnya...saya ada masalah hp, tiba-tiba je dia wat hal xblh nak contact, sebab tu la terpending nak col mana2 pihak. Harap sangat umi dan abah memahami masalah anaknya ni, harapnya umi dan abah tak merajuk la sebab susah tau nak nak pujuk, tambahan lagi saya duk jauh di perantauan ni. Semoga umi dan abah berada di dalam lindungan Allah SWT. Tanpa mereka siapalah kita, Redho mereka Redho Allah jua...
Syukur Alhamdulillah ke hadrat Ilahi...posisi aya sekarang ni berada di kawasan sekitar yang berdekatan dengan Pantai Tangjung Aru. Angin malam yang sejuk begitu mencengkam menusuk masuk hingga ke tulang hitam membuatkan diri ini betul-betul teruji.
Sambil-sambil duk explore tugasan-tugasan yang agak bersawang dalam laptop ni, Allah buka pintu hati untuk mencoret sesuatu di alam maya. Peringatan bersama sebelum diri sendiri terkena rasukan syaitan.

Satu persoalan yang perlu dibincangkan ialah ramai yang mencari pasangan dan mencari teman dengan chatting. Apakah prinsip Islam yang perlu kita pegang dalam hal ini? Hal ini sudah menjadi lumrah hari ini terutamanya di kalangan remaja, tanpa mengira apakah batas yang ada pada Islam supaya aspek moral tidak diabaikan.

Seperti yang diketahui, segala jenis peluang samada negatif atau positif terdapat dalam teknologi moden. Walau apa pun, yang jelas muslimin dan muslimat tanpa mengira umur turut menggunakannya lantas bertanggungjawab kepada Allah S.W.T. yang telah memberi kita segala kemudahan dan kemewahan teknologi. Kita tidak boleh tersasar daripada panduan yang Allah S.W.T. telah gariskan.

Internet chatting sebenarnya sama seperti menulis surat kepada seseorang ataupun menelefon seseorang ataupun sebenarnya adalah kombinasi kedua-duanya. Muslimin dan muslimat perlu mengikut batas-batas yang telah ditetapkan ke atas percakapan dengan telefon ataupun menulis surat.


Islam tetap mengharamkan penulisan surat-surat cinta ataupun perbualan yang intim dalam perbualan telefon antara muslimin muslimat yang bukan muhrim antara satu sama lain.Di dalam perbualan, penulisan ataupun chatting , kita mesti menegakkan sifat HAYA' ataupun malu.

Muslimin muslimat tidak diizinkan berchatting hanya untuk bersosial ataupun sebagai hobi. Adalah haram untuk muslimin muslimat yang bukan muhrim berchatting dalam jangka masa yang panjang kecuali keharusan untuk perniagaan ataupun pendidikan. Semua bentuk interaksi hendaklah sopan. Al-Qur'an telah mengingatkan kita berulang-ulang kali bahawa semua perkataan akan dicatat oleh para malaikat dan kita akan dipertanggungjawabkan ke atas perkataan yang telah kita gunakan nanti. (sila rujuk AL-AHZAB 33 Ayat 70 & QAF 50 ayat 18).

Jika seseorang itu bertemu dengan seseorang melalui internet dan berniat untuk berkahwin, hendaklah ia melibatkan orang lain ataupun ibu bapa dalam berchatting. Hendaklah orang lain itu melakukan siasatan dan rundingan bagi pihaknya. Bukankah lebih baik jika chatting itu ditemani orang lain? Islam mengharamkan Khalwah (duduk bersunyi) di antara muslimin muslimat yang bukan muhrim. Dalam hal ini, khalwah secara virtual boleh terjadi dengan perbualan melalui internet ataupun telefon. Sebagaimana diharamkan bersunyi-sunyian dalam keadaan fizikal, begitu juga bercakap melalui telefon atau chatting, lebih-lebih lagi interaksi itu berkaitan perkara yang peribadi.

Kita juga harus berhati-hati sebelum diperdaya oleh syaitan dan hawa nafsu akan faedah yang kononnya wujud dalam berchatting dengan golongan yang bukan muhrim atau seseorang yang entah diketahui siapakah dirinya yang sebenar. Kekadang kita tidak sedar sedang ditipu dan diperdaya dengan nama-nama samaran serta lakonan orang yang sedang berchatting.

Bukankah Rasulullah S.A.W. telah bersabda yang bermaksud: ( Daripada tanda keelokkan ataukesempurnaan imannya ialah ia meninggalkan apa yang tiada sangkut paut dengan dirinya) Hadis Riwayat Tarmizi.

Sama-samalah kita memikirkannya...FIKIR-FIKIRKAN, RENUNG-RENUNGKAN DAN SELAMAT BERAMAL!!!

Thursday, August 13, 2009

~DIRIKU BANYAK DOSA YA ALLAH~

~Bismillahirohmanirohin~
Salam Takziah buat keluarga Allahyarham Muhamad Asri Bin Ibrahim. Rasa tersentak bila mendapat berita daripada sahabat serumah yang mengatakan Ustaz Asri kumpulan Rabbani meninggal duia pagi tadi. Innalillahiwainnahilaihirojiuun...Semoga Allah menempatkan arwah bersama-sama dengan orang yang beriman. Pada pagi khamis yang mulia lagi indah dan damai ini, seorang hamba Allah telah pergi lebih awal untuk mengadap ilahi, untuk diri ini tidak lama lagi akan di jemput oleh Allah SWT jua...
Pada petang khamis, seperti biasa rutinku adalah rempit dengan menaiki kuda hijau gagah perkasa menuju ke Tangjung Aru untuk melaksanakan tanggungjawab yang telah diamanahkan. Mendarat di Tangjung Aru tepat jam 2.50 minit petang(Alhamduillah selamat), terus bergegas menuju ke lif naik ke tingkat 6.
Hari ni, mood untuk membebel pada Amirah hilang. Aku tidak dapat mengenalpasti apa pucanya, mungkin masih memikirkan ujian yang di terima seawal subuh tadi lagi. Sampai sekarang masih tertanya-tanya apa puncanya benda ni boleh berlaku. Jadi, kesimpulanya aku biarkan sahaja Amirah buat latihan Sains sampai habis. Kesian Amirah naik boring budak tu di buatnya. Kesan dari dosa kakaknya, adiknya plak yang jadi mangsa hu3...
Ya Allah,Permudahkan urusanku,
Demi redha dan keampunanMu semata-mata Ya Allah,
Hidupkan aku dengan Iman,
Matikan aku dengan Iman,
Masukkan aku ke syurga dengan Iman,
Ya AllahAmpuni aku Ya Allah,
Kurniakan kebaikan kepada ku
Jauhkan aku dari kemurkaanMu dan keburukan duniaYa Allah...
Ameen Ya Rabbal A'lameen...

Wednesday, August 12, 2009

*KEMANISAN BERJUANG*

Setiap perjuangan memerlukan pengorbanan,
Setiap pengorbanan memerlukan ketabahan,
Ketabahan memerlukan keikhlasan
Dan Keikhlasan hanya datang dari hati...
Setiap detik itu perjuangan,
Perjuangan yg memerlukan pengorbanan,
Tiada pengorbanan tanpa kerelaan,
tanpa keikhlasan,
semuanya menuntut erti pengertian
yang hanya sang diri mengetahui.
Bila usia diambang kematangan,
menuntut seribu pengorbanan n taklifan,
Hanya kekuatan pengharapan pada Tuhan,
Semoga diri sentiasa diberi kekuatan dalam setiap perjuangan,
Kerana perjuangan menuntut seribu pengertian...
Pengertian dalam diri...

Wednesday, August 5, 2009

KEPIMPINAN : SATU MUHASABAH

Bismillahirohmanirohim...
Salam Pertemuan kembali di alam maya...sedikit catatan yang di taip balik setelah membaca artikel di Majalah Wanita Islam iaitu Muslimah. Perkongsian bersama iaitu tentang tanggungjawab kepimpinan yang di wahyukan kepada para Nabi dan Rasul seperti yang dijelaskan oleh al-Syeikh Mustafa Masyhur dalam al-Qiyadah wal-Jundiyyah adalah seperti berikut:

  1. Objektif Islam untuk di amalkan dalam kehidupan, membangunkan Islam sebagai cara hidup yang komprehensif.
  2. Memelihara tujuan dan medan gerakan dengan semua konsekunsinya tanpa melupakan satu dari aspeknya. Islam adalah satu kesatuan yang memiliki berbagai dimensi yang saling menyempurnakan, tanpa ada pemisahan.
  3. Aspek tarbiyah ahli yang perlu dijaga, kerana ia adalah satu asas keutuhan, tanpanya tidak dapat mewujudkan generasi penerus pewaris dan pendukung kerja-kerja amal.
  4. Pendidikan buat generasi umat islam, jangan di sibukkan dengan kegiatan yang melalaikan seperti lumba kereta, lumba suara dan kecantikan.
  5. Memberi penekanan khusus buat wanita dan remaja, target jangka masa panjang dan pendek.
  6. Mendampingi ahli ilmu agar mendapat pengetahuan yang jelas terhadap sesuatu isu, contohnya untuk pembangunan rumah, berapa bilik yang perlu ada. Ini di namakan keperluan asas.
  7. Menjalankan tanggungjawab dakwah kepada berbagai bangsa. Dahulunya contohnya PERKIM di tubuhka untuk target jangka masa pangjang agar golongan bukan islam memahami islam dan bukan memusuhinya.
  8. Menyedarkan umat islam kepentingan berurusniaga. agar dimulia dan tidak selama-lamanya bergantung kepada dana kerajaan.
  9. Semasa memikul tanggungjawab ini hendaklah menyusun satu plan yang dapat menyelesaikan masalah. Ini mencakupi kajian terhadap masalah, tujuan, tahap, jalan penyelesaian, kemungkinan-kemungkinan yang berlaku.
  10. Memilih pembantu yang dapat menjalankan tugas dengan penuh dedikasi.
  11. Hendaklah menyusun waktu dan urusannya dengan efficient.
  12. Mengemukakan satu pendapat sahaja berkaitan syariat Islam dalam masalah furu'iyyah yang ada padanya khilafiyyah. Pada hari ini kita ada badan yang bertanggungjawab mengeluarkan fatwa seperti JAKIM, perlu kita merujuknya.
  13. Membahagikan masa dengan baik dalam urusan keluarga, pentadbiran dan aktiviti kemasyarakatannya.
  14. Elakkan konflik dengan pangdangan orang lain selagi dapat di elakkan.
  15. Jika merasakan tanggungjawab itu dapat dilaksanakan oleh orang lain degan cara yang lebih baik, maka hendaklah di serahkan kepimpinan itu kepadanya.
  16. Mengambil pendekatan komunikasi dengan cara yang paling mudah.
  17. Berusaha meningkatkan ilmu diri ke kursus jangka pendek, bergaul dengan ahli ilmu, menghadiri kelas agama dan sebagainya.

Wednesday, July 15, 2009

sURat CIntA PerTaMa

BISMILLAHIROHMANIROHIM...
Syukur Alhamdulillah masih di beri peluang oleh Allah SWT untuk mengisi post bagi blog nurilislam ini. sebelum pengungjung membaca dengan lebih lanjut, di ingatkan bahawa post kali ini adalah tidak beniat untuk membangga diri saya, memalukan, menuduh, menyakitkan hati, membuli, menfitnah mana-mana pihak dengan warkah yang saya terima semasa berprogram TN 09'. Kemanisan dan kenikmatan semasa berprogram masih hangat terasa. Insyaallah akan berkekalan sehingga menemui SYAHID FISABILILLAH.
Ucapan terima kasih yang tidak terhingga kepada hamba Allah yang sudi memberi komen, nasihat dan pesanan kepada diri saya ini. Surat cinta saya kini menjadi 2 iaitu berbentu softcopy dan hardcopy. Saya harap sangat-sanga penulis warkah ini tidak marah kerana menerbitkan di alam maya. Jika marah? cepat-cepat bagi warning pada saya melalui SMS or SHOUTBOX.
Saudari,
ketahuilah, ketika saya menulis surat ini, saya meluahkan semua yang saya rasa terhadap diri saudari. Saya harap saudari dapat menerimanya dengan hati yang terbuka.
Saya amat sayang pada saudari. Dua tahun kita bersama. Banyak yang telah kita tempuh bersama. Sepanjang tempoh itu juga, saya mula mengenali saudari secara perlahan-lahan.
saudari seorang yang boleh memimpin, sebab saudari sangat bertanggungjawab dan komited terhadap tugas-tugas yang di amanahkan. Saya berdoa agar saudari dapat memikul amanah sebagai pimpinan ini dengan penuh rasa mengharap kepada Allah SWT.
Saudari seorang yang baik hati, berakhlak mulia, sabar dan banyak lagi sikap yang baik sepanjang saya mengenali saudari. Syukran jazilan kerana sudi bersahabat dengan saya. Doakan agar kita sama-sama istiqomah dalam jalan perjuangan yang panjang dengan penuh onak duri ini.
Pesanan saya, selaku pimpinan kampus, tingkatkan lagi ilmu sudari berkaitan soal islam ini. Thaqafah, Feqah, Hadis, dan yang lain-lain. Tentang soal yang lai, saya xtau hendak komen sebab saya xnampak keburukan dalam diri saudari. Syukurlah kepada Allah SWT kerana menutup keaiban saudari pada pandangan saya dan sahabat-sahabat yang lain. Ianya salah satu nikmat yang Allah kurniakan pada sudari.
Akhirnya, apa yang paling saya harapkan??
Semoga ukhwah kita berkekalan dan Allah tetap mengurniakan nikmat berjemaah kepada kita dan semoga kita dapat merasai manisnya perjuangan ini sebelum Allah menjemput kita. MENANG @ SYAHID, TAKBIR...

Tuesday, July 7, 2009

SALAM PEMBUKAAN SEMESTER SESI 09/10

...Bismillahirohmanirohim...

Salam Perjuangan di Era Akademik yang baru bermula semalam. Kedatangan semester baru ni disambut dengan semangat berkobar-kobar untuk memulakan azam baru bagi tahun 3 dalam semester 5. Syukur Alhamdulillah keputusan peperiksaan semester lalu telah pun di terima dengan hati yang lapang. Redha dengan PNGS dan PNGK yang di telah di putus secara muktamad oleh hamba Allah yang aku tidak tahu siapa. Akan tetapi, belum di lapor oleh bos lagi, kerana mengalami konflik perasaan takut, terharu, segan semua ada nak bagitahu ABAH & UMI. Ya allah, Ya Rahman, Ya Rahim berikanlah hambaMu ini Kekuatan.

Semester lima diri ini diwajibkan untuk mengambil sebanyak 7 subjek yang berjumlah 21 jamkredit.

BELIA BERISIKO

PSIKOLOGI BELIA

PSIKOLOGI ABNORMAL

BELIA DAN MASYARAKAT

UJIAN DAN PENGUKURAN

HAIWAN DAN MANUSIA

PERSEKITARAN DAN PEMULIHARAAN

Semoga semua sahabat-sahabat bergembira dengan mata pelajaran yang di ambil pada semester ini. Perbaharui niat menuntut ilmu kerana Allah SWT, semoga tabah menghadapi semua mehnah dan tribulasi yang melanda diri. Jangan jadikan alasan memperolehi keputusan yang rendah menyebabkan kita futur dalam dakwah.JIHAD AKADEMIK, JIHAD DAKWAH, TAKBIR!!!

Tuesday, June 30, 2009

S.A.H.A.B.A.T K.U S.A.Y.A.N.G

~Bismillahirohmanirohim~
Salam Minggu Suai Mesra 09/10 buat semua pejuang, penggerak, pembantu, penolong, dan segala-galanya pe........ucapan tahniah dan takziah buat semua. Hanya ucapan terima kasih yang mampu kuhulurkan buat mereka yang bergerak secara langsung atau tak langsung. Segala titik peluh yang keluar sangatlah bernilai. Semua itu tidak mampu untuk di bayar dengan wang ringgit. Akan Tetapi semua bergantung pada niat kita semua jugak kan...sama ada Beramal kerana Alllah atau beramal kerana dapat elaun, baju free, makan free dan ape-ape je yang free kan...atau ikut PSM ni kerana di paksa oleh mana-mana pihak???Tepuk dada tanya IMAN, kalau tanya selera memang nak makan je...HARI2 TIDO,HARI2 MAKAN,KWANG3....Ambo xnak menuduh mana-mana pihak. Cuma di sini, Ambo sebagai sahabat anda semua ingin selalu ingat mengingati antara satu sama lain. Pesanan ini khas ditujukan buat pemunya blog Achik Aidiks...Ya allah Ya tuhan Yang Maha Pengampun Lagi Maha Mengasihani...Hamba mu ini amat berdosa pada mu YaAllah...Hamba ini amat kerdil dan lemah di sisi mu Ya Allah, Hambamu ini tidak mampu untuk menjalankan amanahmu dengan baik, Aku memohon petunjuk darimu Ya Allah, semoga aku,i bu bapaku, sahabat-sahabatku, kaum muslimin dan muslimat berada di jalan yang benar Ya Allah...Ameen Ya Rabbal A'lameeen...

Thursday, June 18, 2009

~TAZKIYYATUNNAFSI~

...Bismillahirohmanirohim...

Insya Allah...buat ingatan bersamaMendidik hati merupakan perkara yg paling penting didalam proses utk menjadi orang mukmin yang bertaqwa .Semua lapisan masyarakat tidak terlepas dari tanggungjawab tersebut, sama ada golongan miskin, kaya, pemimpin rakyat, tua atau muda.
Tiga proses yg mesti ditempuhi ialah :
1. Takhalli( Membersihkan diri dari segala sifat-sifat mazmumah )
2. Tahalli (Menghiasi diri dari dengan segala sifat-sifat mahmudah)
3. Tajalli (Merasai hasil dari mujahadah)
Di antara kejernihan hati yg lahir di tgh-tgh kehidupan orang yang memiliki hati yang jernih ialah: .
• Spontan timbul rasa malu kepada Allah kerana terasa diawasi dan diperhati oleh Allah Ta’ala

• Spontan timbul rasa takut dan hebat kepada Allah kerana terasa berada di dalam kekuasaan Allah Ta’ala. Terasa pada hatinya Allah boleh berbuat apa sahaja pada dirinya seperti miskin, sakit, mati dan seumpamanya.

• Spontan rasa berdosa dan menangis seorang diri ketika keseorangan kerana takut dosa dosanya tidak diampun oleh Allah.

• Tidak menangguh- nangguhkan urusan dengan Allah seperti mana menjalankan syariat- Nya.

• Kalau ia mendapat kejayaan atau nikmat hatinya sentiasa terasa bahawa ia semua adalah pemberian Allah bukan kemampuan dirinya sendiri.

• Bila mendapat pujian hatinya tidak senang sbb pujian itu tidak layak utk dirinya dan ia boleh merosakkan rasa kehambaannya.

• Tidak bangga dengan nikmat, tidak gelisah dengan bala ujian Hati kehambaannya sentiasa merasakan dirinya serba kekurangan dan mengharapkan bantuan dr Allah.

• Ketika berhadapan dgn seorang yg memarahinya dia tidak melawan dgn sikap marah dan tidak lawan bertengkar sekalipun dia benar.

• Beramal dan beribadah betul-betul kerana Allah bukan mendapat pujian, sanjungan dan syurga atau takutkan neraka ttp demi rasa kehambaan yg menebal di sanubari dan banyak lagi kejernihan hati yang dimiliki oleh orang yang telah dapat mendidik hatinya.

Monday, June 15, 2009

MuSaFIr HiNa kE Log pONd

-Bismillahirohmanirohhim-

Segala puji bagi Allah S.W.T dan junjungan Nabi Muhammad S.A.W yang telah mengurniakan rahmatnya di dunia yang fana ini…tanpaNya tiadalah kita di dunia yang indah ini…
Sedikit pengalaman yang di perolehi semasa menjadi musafir hina di Bumi Peladang. Bumi ini yang boleh di katakan sudah cukup banyak peladang2 yang hebat belaka untuk melahirkan, menternak dan menjaga peliharaannya agar berada di batasan dan landasan perjuangan ISLAM yang sebenar serta di redhoi oleh Allah S.W.T (InsyaAllah). Doaku semoga sahabat-sahabat di sini agar istiqomah dan mampu apa sahaja melawan dan mengharungi segala apa jua mehnah dan tribulasi yang datang melanda.


Perjalanan ke Bumi Peladang ini bermula pada tanggal 5 Jun 2009, iaitu tepat pada jam 8.00 malam, diriku memulakan perjalanan sorang diri tanpa di temani oleh mana2 sahabat pun! Alhamdulillah perjalanan F bermula dengan lancar tanpa sebarang masalah kerosakan atau masalah penumpang yang terlewat.

Peristiwa dalam Bas-5 jun 2009

Aku sebenarnya sangat berlapang dada dan sedikit senang hati pada malam 2, kerana perjalanan ku ke tawau 2 d redhoi dan d luluskan oleh bosku (abah n umi). Pada awalnya, perjalananku berada di zon yang sangat selesa, sebabnya di kerusi ku itu, aku duk sorang2 syak! Wah…dari awal lagi, aku dah berangan la ni dapat duduk dengan gaya bebas mengikut rentak aku semaksimum yang mungkin. Alasannya, sebelum perjalanan 2 badanku telah sedikit penat, kerana terpaksa menyetelkan sedikit sebanyak beberapa urusan sebelum meninggalkan DS. Jadi, dalam bas 2 dapatla F merehatkan sedikit badan untuk memberikan ku tenaga agar masih ku mampu untuk berjuang pada keesokannya…Akan tetapi, semua angan2 tadi tidak menjadi kenyataan…Sampai di separuh perjalanan, tiba2 sorang cowok naik dan duduk di sebelah F, automatic ba aku terus terbangun dan mintak dengan konduktor bas untuk tukar tempat duduk ku…tapi dia bilang semua seat dah penuh…pastu aku tengok pasangan masing2 yang duduk (InsyaAllah semuanya yang sudah di jamin halal). Jadi, apala kudrat yang F ada untuk melawan lagi, terpaksa akur dengan keadaan pada malam itu. Hanya Allah sahaja yang Maha mengetahui Segalanya...

Cabaran dinihari-6 jun 2009

Alhamdulillah tepat jam 5 pagi, penerbangan F selamat mendarat di terminal Tawau. Walaupun perjalanan agak tidak menyeronokkan, terpaksa ku tempuhi dengan berlapang dada, aku yakin semua yang berlaku pada malam itu ada hikmah di sebaliknya. Akibat kerimasan dan ketakutan yang melanda alam diri, menyebabkan kepala F mula naik pening dan sangat mual, maklumla kaku langsung xbleh nak bergerak ba… Semasa pening2 turun dari bas, aku ternampak sorang adik muslimin yang macam gaya menunggu seseorang (ndak tau namanya sbb x smpat nak ta’aruf). Jadi, tanpa segan F meminta adik 2 jagakan beg F dan sebuah TV (kak mila punyer). Selepas menanyakan kedudukan masjid di Bandar Tawau, aku terus bergegas pergi, dalam debaran yang melanda, F gagahkan kaki dan kuatkan semangat untuk berjalan sorang diri pada subuh hari. Dalam hatiku hanya berdoa agar Allah memudahkan perjalananku. Pagi 2 F di bawa oleh kak Jum ke kampung Logpond, untuk menetap di hotel c Arnizah. Misi pertama F dengan Ar pada petang 2 adalah makan 3mangkuk ABC=F+K’mila+Ar, 1Murtabak Jawa=3perut je…



Kena Tipu-7 Jun 2009

Semangat kami kuat pagi tu untuk bangun awal pagi untuk mengisi rohani kuar ke bandar untuk mendengar kuliah hari Ahad bersama Cikgu Nasir. Belum tiba waktu tengahari pun bumi Tawau ni sudah panas terik, kami lajukan langkah agar cepat sampai dan duduk di bahagian depan menadah telinga menerima amanat yang dilontarkan. Sampai sahaja di sana, suasana sunyi sepi tidak ada pun dengar suara. Setelah confirmkan dengan sahabat yang lain…Memang sah! (dibilangnya cikgu B#$%^K ada kuliah pagi tu…). Dengan perasaan bercampur (sedih, suka, duka, marah, geram, lucu, sakit hati). Kuliah pagi tu terpaksa di batalkan atas sebab-sebab yang tertentu. Jadi, tunggu apa lagi…kami pun meredahla lagi panas yang membahang di Bandar tu, sebelum balik ke Log Pond, pekena dulu Ais Teler untuk menurunkan suhu kegeraman masing2…Pada petang tu sempat lagi F melawat rumah k’nani (ketua buli DS). Malam tu dalam kesakitan kepala (cuaca kat tawau panas betul…!kalah kk), F kuatkan semangat untuk mengemas barang2 untuk dibawa ke program KRIS esoknya…










Pengalaman Bermakna KRIS 04 SMK KUHARA -8 hingga11 Jun 2009

Tidak ada apa-apa tenaga @ khidmat yang F sumbangkan di dalam program ni, F sekadar menjadi pemantau n FC jak! Apa yang dapat di simpulkan d cni, banyak input berguna yang di perolehi, sesuai sangat buat diri F yang ketandusan ilmu. F sangat bersyukur kerana masih dikurniakan sahabat yang sudi bersahabat, walaupun pertama kali ku jumpa di bumi Tawau ni. K’Mubina, K’su, K’min, K’santi, Shafrina, mira, Lai, Ramlah, Syamimi, Su, Kusrina, Santi, Husbah n ramai lagi (Asif, den lupo nama). InsyaAllah persahabatan kita akan kekal hingga akhir hayat. Ameen…


Tepat jam 3petang, F+n t geng pulang Ke Tangjung Batu Laut, seusai solat Asar kami menerima jemputan C Ros nak belanja kami makan bakso kat Log Pond, Jadi tunggu apalagi…!F+R+M+Y pi rumah serang rumah Ros untuk menagih simpati untuk belanja kami ber4 makan Bakso…Fullamak…!Memang KAW la Bakso Log Pond.



Muzakarah IPT-12 Jun 2009

Pada awalnya, planning nak balik KK malam ni, tapi hati agak berat nak tinggalkan Tawau. Tiba2 dapat SMS jemputan ke Muzakarah IPT. So, apalagi rezeki di depan mata. Agak full jadual kami pagi tu, Firstly, aku berpindah Hotel ke Teratak c Yun di Taman Ria (nak ziarah family Yun Plak!).
*kami naik bas pi ziarah rumah arwah Siti Aisyah Binti Bakri di Taman Hill Top
-mamaknya tiada di rumah, kami berborak dengan nenek & adiknya jak.
-sebijik muka adiknya Khadijah mirip wajah arwah Aisyah.
-Bapaknya xsempat nak berborak dengan kami sebab nak pergi ‘Friday pray’
-Jam 1.30ptg, bapaknya hantar kami ke kuburan arwah.
-Seusai di kuburan, bapaknya hantar kami ke SMK Kuhara, (ada barang tertinggal, kwa3…)
-Setelah settle, kami ambil bas ke Bandar untuk pergi Hotel Kingston (Muzakarah IPT). Lewat jam 5.45 baru tamat.
-Bergegas keluar untuk tapau ABC sebelum balik rumah, Alhamdullillah tersempak dengan kak Suria dan Akhi Ridhuan tengah menikmati ABC Jagung. Alhamdulillah rezeki, bleh kami tumpang balik rumah, hehehe…





Amplang, Keropok, Tempe dan Belacan – 13 Jun 2009

Terpaksa keluar untuk hari last di Tawau, beli sedikit buah kaki dan tangan untuk DS yang tercinta. Wajib pekena ABC lagi sekali d Sedapcorner sambil online (smp UMS, hampeh, xdapat nak bukak pun…). Pertemuan terakhir dengan K’nani di masjid Al-Mukaramah bagi mencapai visi utama terbang ke Tawau. Setelah ambil apa yang patut dari mantan SU, kami berlari balik pekena lawar dan latok2 d rumah c yun. Fuh… First makan makanan Suluk, mengancam bah…c Mazni xnak berhenti makan, tabik kalah F hari tu…Tepat jam 7.45 malam, kami terbang ke KK dengan seribu langkah kesedihan...Kelewatan sampai d DS jam 11.00 pagi menyebabkan F keletihan untuk mengajar tuisyen Amirah pada jam 2 petangnya.





Jutaan Terima Kasih Buat Keluarga Ar dan Yun

Hanya Allah sahaja yang mampu membalas jasa dan budi baik kedua2 keluarga ini…F sangat2 terhutang budi dengan layanan dan keprihatinan yang di berikan. F jugak tidak ketinggalan untuk mendapatkan ilmu dapur dari kedua2 ibu ini. InsyaAllah akan di praktikkan untuk Umi d Kelantan (mesti bangga, cheywah...)

Thursday, June 4, 2009

KRIS, KERIS ATAU KRISS

Bismillahirohmanirohiiim
Salam kebangkitan di alam maya...Alhamdulillah diri ini di pilih oleh ALLAH S.W.T untuk mengabdikan diri di KRIS KK pada julung2 kalinya...tidak banyak tenaga yang di curahkan dalam program ini. Di beri taklifan sebagai fasilitator bagi kumpulan yang ke-7, diri ini merasa kagum dengan semangat para AJK yang bertungkus lumus bagi melancarkan program untuk adik-adik remaja islam yang tersayang.
Ana di kurniakan seramai 8 orang anak buah yang qeut dan comel2 belaka (maaf, xbleh nak post gambar handphone terlalu canggih plak!hu3...)Ada macam2 ragam, macam2 gaya, macam2 bangsa, macam2 cara cakap, macam2 bangsa, tapi yang penting satu aqidah.
Sungguh malang adik-adik ini kerana fc nya berasal dari negeri Cik Siti Wan Kembang (tapi InsyaAllah orangnya xbrapa nak kembang). Berkongsi ilmu dengan adik2 pun bercampur-campur bahasa yang di gunakan...InsyaAllah adik2 ni dapat memahami apa yang diri ini sampaikan, he3...
Semoga segala ilmu yang di sampaikan buat adik-adik ni, di redhoi dan di berkati olehNYA...Ameeen...
*ALLLAH S.W.T TIDAK MELIHAT HASIL & KEJAYAAN...ALLAH S.W.T HANYA MELIHAT PADA USAHA & TINDAKAN KITERRR!!!
Waallahualam...kapan bertemu lagi di alam maya...InsyaAllah

Sunday, May 24, 2009

KhAs Buat ADIK2 pUtERI Ku SayaNG~

Salam Pertemuan, Salam Kasih Sayang, Salam Rindu dan Salam UkhwahFillah buat adik-adik Puteri Ku Sayang yang akak ingati selalu...

Begitu lama sudah kita kita tidak bersua, bergurau senda dan beramah mesra (suap-menyuap). Akak rasa betul2 kangan bangat nak berjumpa dengan adik2 semua sama seperti pada tanggal 9 dan 10 mei yang lalu...kenangan bersama adik2 di mana adik2 dilayan dengan begitu special bagaikan PUTERI KAYANGAN, kerana pakej yang disediakan lengkap dengan bermacam2 tukang yang lengkap, tukang2 ni semua bersiap sedia untuk mengerahkan keringat untuk berbakti bagi melancarkan perjalanan pada ADIK2 yang kami sayangi semuanya...

Akap juga berharap agar adik2 jangan merasakan diri adik di lupai, jika kami sedikit lama tidak call @ sms (Maklumla akak2 semua ni pun masih study jugakan...buzy la sket2). Kami sentiasa doakan adik2 semoga adik2 berada dalam keadaan yang sihat, gembira,,ceria bersama teman-teman dan ukhuwah antara kita mampu untuk berkekalan selamanya...

Terutama buat adikku FYQ@, akak harap sangat2 semoga adik mampu untuk tabahkan hati dan kuatkan semangat adik bagi menempuhi apa jua ujian hidup yang adik lalui sekarang ini.Owright!

Tidak ada lagi ungkapan kata yang akak ingin bebelkan di sini. Akak berharap adik2 dapat menghayati dan menyelami bait-bait lirik lagu yang akak post ni ya...

Aduhai puteriku sayang
Aduhai puteriku sayang
Puteriku sayang

Lembut mu tak bererti kau mudah dijual beli
Kau mampu menyaingi lelaki dalam berbakti
Lembut bukan hiasan bukan jua kebanggaan
Tapi kau sayap kiri pada suami yang sejati

Disebalik bersih wajah mu disebalik tabir diri mu
Ada rahsia agung tersembunyi dalam diri
Itulah sekeping hati yang takut pada ilahi
Berpegang pada janji mengabdikan diri

Aduhai puteriku sayang
Aduhai puteriku sayang
Puteriku sayang

Malu mu mahkota yang tidak perlukan singgahsana
Tetapi ia berkuasa menjaga diri dan nama
Tiada siapa yang akan boleh merampasnya
Melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

Ketegasan mu umpama benteng negara dan agama
Dari dirobohkan dan jua dari dibinasakannya
Wahai puteriku sayang kau bunga terpelihara
Mahligai syurga itulah tempatnya

Monday, May 4, 2009

InFo PeNGGuNa

-SALAM WASILAH UKHWAHFILLAH-

BISMILLAHIROHMANIROHIM...

Salam pertemuan di alam maya, diri ini berasa keluh resah selagi tidak menerbitkan post yang terbaru dalam blog saya ni...sedikit perkongsian bagi sahabat-sahabat alam maya yang belum mengetahui tentang maklumat yang bagi saya amat penting bagi umat yang bergelar seorang ISLAM dan mengamalkan cara hidup ISLAM...

Penyelidikan ini telah dijalankan oleh Dr. Rasheedmos, Universiti Malaya KL, Persatuan Pengguna Malaysia, Majlis Agama Islam Malaysia & Jabtan Kastam Malaysia. Kajian ini telah di buat oleh Mahasiswa UTM, UMUUM, USM, UM, UKM & CAP.
(Dimana student UMS takde plak...tp takpela info ni sampai gak kat kami yang berada di negeri bawah Bayu ni...)

BARANG YANG MENGANDUNGI LEMAK BABI
  • Minyak Masak LAM SOON (Cap Helang, buruh)
  • Ubat Pearl Cream Arche (Thailand)
  • Ajinomoto Thailand
  • Ais Krim Harga RM1.00 ke atas
  • Semua tauhu buatan China Sabun LUX & Lotion Badan Buatan Malaysia, USA & Thailand
  • Sabun FAB berbuku
  • Lobak Jeruk
  • Mee & Kueteow basah (buatan Cina)
  • Krim muka Hazeline Snow
  • Pringles Potato Chips
SENARAI BARANG YANG MENGANDUNGI
(KULIT BABI, URI & HAIWAN YAG TIDAK HALAL)

  • Semua jenis serbuk Mee segera terutama Maggi
  • Pucuk, Kulit Popia, Fish Cake & bebola Ikan buatan orang Cina
  • Daging Burger Import
  • Sardin, Kari ayam dalam tin & Yong Taufu butan orag Cina
  • Kasut bola jenis 'Gold Cup'
  • Berus gigi jenis 'Reach'
  • Mee kering (sanggol) 15. Mee rebus tulang & kiub perasa ayam
  • semua sabun mandi yang diimport
  • Ajinomoto kecuali keluaran kilang Lot 1570 Jalan Kuchai Lama KL
  • Semua jenis Shampoo kecuali keluaran orang islam
  • Have Pearl Cream
  • Ramuan Kentucky Fried Chicken & Mc Donald
  • Ubat kurap buatan orang cina
  • Beehon segera siam
  • Sabun mandi yang berminyak
SENARAI BARANG YANG MENGANDUNGI GELATIN
(LEMAK BABI DAN BINATANG TIDAK HALAL)

  • Bosset Wine Gum
  • Dairy Milk Coklat
  • Coklat Cadbury / Chewing Gum
  • Sugus Strawberry
  • Passer Doily Mixture
  • Trebo Mint Chewing Gum / Peppermint
  • Scothes Vikmin
  • Share Extra Atrenght
  • Black Current Jelly
  • Royal Gulaman & Decart Oranges
  • valvis Gelatin
  • Sarung Kapsul ubat
  • Ais krim dalam bekas plastik
  • gula-gula fruities
  • Cake Mets Viber Punch
  • Coklat cake
  • teoubg kastard Lady's Choice
  • Semua jenis Jelly
  • semua jenis gincu bibir
  • keseluruhan Jenis Sheseido
  • Lady's Choice Jelly
SENARAI BARANG YANG MENGANDUNGI ALKOHOL UNSUR-UNSURNYA

  • Barangan AVON keseluruhannya
  • peangi ketiak terutamanya jenama vitalis & concord
  • Minyak rambut BRYLCREAM (hijau)
  • Racun serangga jenis spray seperti SHELTOX
  • Seluruh ubat jenis sirap
  • semua dakwat kering
  • Tonil bayi grape water, tonik water, berrey Compound

Penerbit risalah ini juga berada dalamkereahan memohon ampun dan maaf kerana terleat memberitahu tentang perkara di atas. Pastikan pakaian anda tidak terkena bahan-bahan di atas terutama pakaian sembahyang anda.

SUMBER: Bil 03: Risalah Amal Islami (negeri Sabah)



Sunday, April 26, 2009

KITA LUPA @ UMUR DAH TUA


Bismillahirohmanirohim...

~Tepuk dada tanya iman~

Anda merasakan anda sudah tua kerana sikap anda yg pelupa? Anda asyik lupa di mana kali akhir anda meletakkan sesuatu? Orang di sekeliling selalu marahkan anda kerana lupa tarikh penting, lupa letak barang, lupa makan ubat, lupa fakta2, lupa tutup kipas, lupa arah jalan, lupa nama orang dan macam-macam lagi. Sebenarnya, kita dapat meningkat daya ingatan atau mengurangkan risiko menjadi pelupa dengan mengamalkan tips-tips di bawah secara berterusan. Lebih baik jika kita mempraktikkan ketika usia masih muda supaya kelak di hari tua kita tidak menjadi terlalu pelupa.







Antaranya ialah:


Amalkan Tidur Yang Cukup

1/3 hidup kita dihabiskan dengan tidur. Namun ada orang yang suka tidur lewat atau mengabaikan tidur yang cukup. Badan perlu rehat. Keletihan hanya akan mengganggu maklumat / data yang telah disimpan oleh otak dan juga menjejaskan kemampuan untuk mempelajari sesuatu yang baru. Oleh itu, amalkan tidur yang cukup di malam hari kerana ia dapat membantu daya ingatan kita berfungsi. Kurangkan nafsu tidur, kerana itu adalah virus yang melemahkan gerak kerja.

Mengawal Tekanan

Tekanan hanya akan membuat jiwa anda tidak tenteram dan menyebabkan kesihatan anda terganggu. Anda juga lebih cenderung untuk menjadi seseorang yang tidak peka dengan keadaan persekitaran. Anda tidak dapat berfikir dengan jelas dan daya ingatan anda juga terjejas. Oleh itu, kawal tekanan anda dengan baik seperti bermeditasi, membaca Al-Quran, sauna, aromaterapi dan sebagainya.




Berhati2 Dengan Pengambilan Vitamin atau Makanan Tambahan

Sesetengah produk yang dijual di kaunter atau farmasi tidak sesuai dengan kita. Ada yang kononnya dapat meningkatkan daya ingatan. Tetapi sebaliknya ada yang memberi kesan sampingan. Oleh itu, lebih baik jika kita mendapatkan vitamin yang diperlukan oleh tubuh badan kita dengan pemakanan yang seimbang atau rujuk dahulu doktor yang bertauliah sebelum membeli makanan tambahan.




Bersenam

Bersenam dapat menggerakkan otot-otot dan melancarkan peredaran darah ke otak.

Oleh itu, daya ingatan kita juga akan menjadi lebih baik. Amalkan senaman walaupun sekadar berjalan kaki.

Elakkan Kemurungan


Kemurungan dalam hidup akan menyebabkan hidup anda tidak ceria. Anda sentiasa berada dalam keadaan tidak segar dan rasa kecewa. Lama kelamaan ia turut menjejaskan daya ingatan anda dan membuat anda tidak hirau dengan persekitaran anda. Ubatilah kemurungan sebelum menjadi serius dengan berjumpa psikiatri atau beramal-ibadah mendekatkan diri kepada Tuhan. Awasi Pengambilan Ubat Daya ingatan mungkin menjadi lemah dengan pengambilan ubat-ubatan tertentu seperti pil hormon, ubat darah tinggi, anti-kemurungan dan sebagainya. Jika anda menghadapi masalah daya ingatan disebabkan pengambilan ubat, konsultasi dengan doktor. Jangan mengambil ubat tanpa arahan doktor.



Belajar Sesuatu yang Baru

Cubalah aktifkan pemikiran anda dengan mempelajari sesuatu yang baru misalnya Bahasa Jepun, kursus kemahiran jangka pendek, menjahit, atau menghadiri ceramah dan motivasi.
Permainan Bermain sesuatu permainan seperti board games dapat merangsang minda. Contohnya, catur, scrabble (Sahibba) dan Monopoli. Selain itu, teknologi sekarang lebih baik seperti permainan komputer dan Playstation. Pilihlah jenis permainan yang mencabar minda.


Banyak Membaca Jadikan amalan membaca sebagai kegiatan harian.

Membaca dapat meluaskan pengetahuan, mengembangkan minda dan menajam daya ingatan. Cuba ingat sedikit-sebanyak fakta yang terkandung di dalam bahan bacaan. Katakan Berulang Kali Untuk meningkat ingatan anda tentang sesuatu maklumat atau tarikh, katakan dengan kuat dan berulang kali sehingga anda benar-benar ingat akan maklumat tersebut. Fokus Daya ingatan dapat dilancarkan sekiranya anda sering fokus dalam sesuatu, contohnya matlamat hidup. Anda juga dapat belajar fokus dengan menumpukan fikiran anda pada sesuatu perkara dan mencatatkan apa yang anda fikirkan.


Bermain Dengan Angka

Asahkan minda anda dengan cuba bermain dengan angka seperti mengingati nombor telefon rakan-rakan. Selain itu, anda boleh menghubungkaitkan angka-angka tersebut dengan sesuatu bagi meningkatkan daya ingatan. Membaca Al-Quran Sekiranya anda seorang Muslim, amalkan membaca Al-Quran walau sehelai muka surat setiap hari. Membaca Al-Quran dapat menerangkan jiwa, menenangkan perasaan dan menajamkan daya ingatan dengan lebih baik.

MEthOd oF sTuDeeeeY...

Anda merasakan anda sudah tua kerana sikap anda yg pelupa? Anda asyik lupa di mana kali akhir anda meletakkan sesuatu? Orang di sekeliling selalu marahkan anda kerana lupa tarikh penting, lupa letak barang, lupa makan ubat, lupa fakta2, lupa tutup kipas, lupa arah jalan, lupa nama orang dan macam-macam lagi. Sebenarnya, kita dapat meningkat daya ingatan atau mengurangkan risiko menjadi pelupa dengan mengamalkan tips-tips di bawah secara berterusan. Lebih baik jika kita mempraktikkan ketika usia masih muda supaya kelak di hari tua kita tidak menjadi terlalu pelupa.

Antaranya ialah:

Amalkan Tidur Yang Cukup 1/3 hidup kita dihabiskan dengan tidur. Namun ada orang yang suka tidur lewat atau mengabaikan tidur yang cukup. Badan perlu rehat. Keletihan hanya akan mengganggu maklumat / data yang telah disimpan oleh otak dan juga menjejaskan kemampuan untuk mempelajari sesuatu yang baru. Oleh itu, amalkan tidur yang cukup di malam hari kerana ia dapat membantu daya ingatan kita berfungsi.

Mengawal Tekanan Tekanan hanya akan membuat jiwa anda tidak tenteram dan menyebabkan kesihatan anda terganggu. Anda juga lebih cenderung untuk menjadi seseorang yang tidak peka dengan keadaan persekitaran. Anda tidak dapat berfikir dengan jelas dan daya ingatan anda juga terjejas. Oleh itu, kawal tekanan anda dengan baik seperti bermeditasi, membaca Al-Quran, yoga, sauna, aromaterapi dan sebagainya.

Berhati2 Dengan Pengambilan Vitamin atau Makanan Tambahan Sesetengah produk yang dijual di kaunter atau farmasi tidak sesuai dengan kita. Ada yang kononnya dapat meningkatkan daya ingatan. Tetapi sebaliknya ada yang memberi kesan sampingan. Oleh itu, lebih baik jika kita mendapatkan vitamin yang diperlukan oleh tubuh badan kita dengan pemakanan yang seimbang atau rujuk dahulu doktor yang bertauliah sebelum membeli makanan tambahan.

Bersenam dapat menggerakkan otot-otot dan melancarkan peredaran darah ke otak. Oleh itu, daya ingatan kita juga akan menjadi lebih baik. Amalkan senaman walaupun sekadar berjalan kaki.

Elakkan Kemurungan dalam hidup akan menyebabkan hidup anda tidak ceria. Anda sentiasa berada dalam keadaan tidak segar dan rasa kecewa. Lama kelamaan ia turut menjejaskan daya ingatan anda dan membuat anda tidak hirau dengan persekitaran anda. Ubatilah kemurungan sebelum menjadi serius dengan berjumpa psikiatri atau beramal-ibadah mendekatkan diri kepada Tuhan.

Awasi Pengambilan Ubat Daya ingatan mungkin menjadi lemah dengan pengambilan ubat-ubatan tertentu seperti pil hormon, ubat darah tinggi, anti-kemurungan dan sebagainya. Jika anda menghadapi masalah daya ingatan disebabkan pengambilan ubat, konsultasi dengan doktor. Jangan mengambil ubat tanpa arahan doktor.

Belajar Sesuatu yang Baru Cubalah aktifkan pemikiran anda dengan mempelajari sesuatu yang baru misalnya Bahasa Jepun, kursus kemahiran jangka pendek, menjahit, atau menghadiri ceramah dan motivasi.

Permainan Bermain sesuatu permainan seperti board games dapat merangsang minda. Contohnya, catur, scrabble (Sahibba) dan Monopoli. Selain itu, teknologi sekarang lebih baik seperti permainan komputer dan Playstation. Pilihlah jenis permainan yang mencabar minda.

Banyak Membaca Jadikan amalan membaca sebagai kegiatan harian. Membaca dapat meluaskan pengetahuan, mengembangkan minda dan menajam daya ingatan. Cuba ingat sedikit-sebanyak fakta yang terkandung di dalam bahan bacaan. Katakan Berulang Kali Untuk meningkat ingatan anda tentang sesuatu maklumat atau tarikh, katakan dengan kuat dan berulang kali sehingga anda benar-benar ingat akan maklumat tersebut.

Fokus Daya ingatan dapat dilancarkan sekiranya anda sering fokus dalam sesuatu, contohnya matlamat hidup. Anda juga dapat belajar fokus dengan menumpukan fikiran anda pada sesuatu perkara dan mencatatkan apa yang anda fikirkan. Bermain Dengan Angka Asahkan minda anda dengan cuba bermain dengan angka seperti mengingati nombor telefon rakan-rakan. Selain itu, anda boleh menghubungkaitkan angka-angka tersebut dengan sesuatu bagi meningkatkan daya ingatan.

Membaca Al-Quran Sekiranya anda seorang Muslim, amalkan membaca Al-Quran walau sehelai muka surat setiap hari. Membaca Al-Quran dapat menerang jiwa, menenangkan perasaan dan menajamkan daya ingatan dengan lebih baik.

Sunday, April 19, 2009

Siapalah diriku dipandaNgan-Mu


BISMILLAHIROHMANIRAHIM...

Semakin cuba ku dekati

Semakin kuat pula Kau mendugai aku

Oh Tuhan Yang Maha Sempurna

Kerdil dirinya diriku hadapan- Mu

Bagaimanakah nantinya tika berhadapan degan-Mu

Sudikah kau menerima hamba mu yg hina ini

Ya Allah kau maha pengampun

Dibayangan mentari aku kealpaan

dusta dunia penuh kepura-purAAN

Di kala dinihari aku kepasrahan

mendamba jernih embun kasih sayang mu oh tuhan

Andainya dihitung amalan ku

Belum pasti dapat kuhampiri gerbang syurga mu

Oh Tuhan Yang Maha Pemurah

Hindari diriku dari siksamu…Oh tuhan

Ksh syg mu tuhan itu yang kudambakan

Dengan rahmat-Mu

Ampunilah diriku

Thursday, April 9, 2009

"TEMAN ISTIMEWA DI DALAM KUBUR"





Di dalam sebuah hadis Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:

"Pada hari Kiamat nanti, di hadapan Allah swt tidak akan ada syafaat yang mempunyai taraf yang lebih tinggi daripada Al-Quran, bukan Nabi, bukan malaikat dan sebagainya"

Melalui hadis di atas kita dapat mengetahui bahawa Al-Quran adalah pemberi syafaat yang mana syafaatnya akan diterima Allah.

Terdapat satu riwayat menyatakan bahawa "Apabila seseorang itu meninggal dunia dan keluarganya sibuk melakukan upacara pengkebumian, seorang yang kacak akan berdiri di bahagian kepalanya"

Apabila mayat itu dikafankan, orang itu akan datang mendiami antara dadanya dan kain kafan itu. Bila selesai dikebumikan, orang ramai akan pulang ke rumah dan datanglah dua malaikat, Munkar dan Nakir cuba untuk memisahkan orang yang kacak itu supaya mereka dapat membuat pertanyaan mengenai iman orang yang meninggal dunia itu tanpa sebarang gangguan.

Tetapi orang yang kacak itu akan berkata : "Dia adalah kawanku. Aku tidak akan meninggalkannya berseorangan walau dalam keadaan apa sekalipun. Jalankanlah tugas kamu tetapi aku tidak akan meninggalkannya sehingga aku membawanya masuk ke syurga!" .Selepas itu dia berpaling ke arah mayat sahabatnya dan berkata:"Akulah Al-Quran yang mana engkau telah membacanya kadang kala dengan suara perlahan dan kadang kala dengan suara yang kuat. Janganlah engkau bimbang. Selepas pertanyaan Munkar dan Nakir ini,engkau tidak akan berasa dukacita lagi"

Bila pertanyaan selesai, orang yang kacak itu akan mengadakan untuknya satu hamparan sutera yang penuh dengan kasturi dari malaikat-malaikat dari syurga.

Alangkah indahnya dan bahagianya sekiranya orang itu adalah kita. Kita tahu tentang tingginya syafaat Al-Quran tetapi dengan mengetahuinya sahaja tanpa berusaha untuk mendekati dan merebut syafaat itu kita adalah orang-orang yang rugi.

Cuba kita renungkan sejenak diri kita sendiri. Ajal dan maut adalah ketentuan Allah. Bila ia telah datang kita tidak akan mampu memperlambatkan atau mempercepatkannya walaupun untuk tempoh sesaat. Dan apabila berada di alam kubur siapakah lagi yang akan menemani kita jauh sekali memberi bantuan kecuali amalan - amalan kita sewaktu di dunia.

Allah telah menjanjikan Al-Quran sebagai pemberi syafaat terulung dan Allah itu adalah benar. Dekatilah Al-Quran dan jadikalah ia teman di dunia dan pemberi syafaat di Akhirat. Semoga Allah swt memberikan kita restu dan hidayahnya..... AMIN

Wednesday, April 1, 2009

WaNiTa iBARat BuNGaaa...

"Harta yang paling berharga di dunia adalah wanita yang solehah." (HR Muslim)

Wanita ibarat bunga...
cantik indahnya pada pandangan mata hanya sementara...
Yang kekal menjadi pujaan manusia, hanyalah wanita yang mulia akhlaknya...
Kerana akhlak wanita ibarat bunga diri...
Tiada guna berwajah cantik tetapi akhlak buruk...
Tiada guna juga berwajah cantik tetapi hati kosong dari ilmu.

Ibarat bunga..
ada yang cantik bila dipandang tetapi busuk baunya...
Ada pula yang kurang menarik dan baunya juga kurang menyenangkan...
Ada juga bunga yang tidak menarik pada pandangan mata kasar..
Tetapi bila dihalusi dengan mata hati, ternyata amat tinggi nilainya....

Wanita adalah makhluk Allah yang amat istimewa...
Kemuliaan dan keruntuhan sesuatu bangsa terletak di tangan wanita.
Oleh yang demikian, Allah telah menetapkan hukumnya ke atas mereka...
walaupun berat dipandangan mata si jahil dan ingkar,
tetapi ia adalah kemanisan iman yang dicicip oleh wanita solehah.

Kerana itulah...
Sebagai anak, dia menjadi anak yang solehah...
Sebagai remaja dia akan menjadi remaja yang bersemangat..
sebagai isteri, dia menjadi isteri Yang menyenangkan dan menenangkan hati suaminya..
Sebagai ibu, dia akan mendidik anaknya dengan penuh kasih sayang...
Dan pastinya sebagai hamba Allah,
dia akan menjadi hamba yang tunduk dan menyerah diri hanya kepada-Nya.

Tuesday, March 24, 2009

TooLOONg SaMPaiKEee...


tolong sampaikan pesananku,
tolong beritahu si dia aku ada pesanan buatnya,
tolong beritahu si dia cinta agung adalah cintaNya,
tolong beritahu si dia cinta manusia akan membuatnya alpa...
tolong nasihati dia, jangan mencintaiku lebih dia menyintai Yang Maha ESA,
tolong nasihati dia, jangan mengingatiku lebih dia mengingati Yang Maha Kuasa,
tolonh nasihati dia, jangan mendoakanku lebih dari dia mendoakan ibubapanya...
tolong katakan pada si dia, dahulukan Allah kerana di situ ada syurga,
tolong katakan pada si dia, dahulukan ibubapa kerana di telapak itu syurganya...
tolong ingatkan si dia, aku terpikat kerana imannya bukan kerana rupa,
tolong ingatkan si dia, aku lebih utamakan zuhudnya bukan hartanya,
tolong ingatkan si dia, aku kasihinya kerana santunnya....
tolong tegur si dia, bila dia mula mengagungkan cinta manusia,
tolong tegur si dia, bila dia mula tenggelam dalam angan-angannya,
tolong tegur si dia, andai nafsu mengawal fikirannya...
tolong sedarkan si dia, aku milik Yang Maha Esa,
tolong sedarkan si dia, aku masih milik keluarga,
tolong sedarkan si dia, tanggungjawabnya besar kepada keluarganya...
tolong sabarkan si dia, usah ucap cinta sebelum cita-cita belum terlaksana,
tolong sabarkan si dia, andai diri ini enggan di rapati kerana menjaga batasan cinta,
tolong sabarkan si dia, bila jarak menjadi sebab penambah rindunya....
tolong khabarkan pada si dia, aku tidak mahu melekakan,
tolong khabarkan pada si dia, aku mahu dia berjaya dalam impian dan cita-citanya,
tolong khabarkan pada si dia, jadi penyokong dalam kejayaanku...
tolong sampaikan pada si dia, aku mendambakan cinta suci yang terjaga,
tolong sampaikan pada si dia, cinta kepada ALLAH tidak ternilai harganya,
tolong sampaikan pada si dia, hubungan ini terjaga selagi dia menjaga hubungan dengan Yang MahaEsa,
tolong sampaikan pada si dia, kerana aku tidak mampu memberitahu sendiri....
hanya engkau YA ALLAH mengetahui siapa si dia,
moga pesananku sampai padanya walau aku sendiri tidak mengetahui siapa dan di mana si dia.......
semoga dia seekor lebah yang sentiasa memuji keagungan Yang Maha kuasa di taman larangan dengan sopan santunnya dan berteman mawar berduri yang terjaga oleh tuannya...
simpanlah pesananku ini sehingga kau bertemu diriku suatu hari nanti........................