Sunday, March 14, 2010

Indahnya KEKASIH LAMAku...

Bismillahirohmanirohim...

Setinggi-tinggi kesyukuran kepada Allah SWT, masih mengurniakan pelbagai nikmat untuk masih kekal hidup di buminya ini. Nikmat paling tinggi adalah nikmat iman dan nikmat islam yang merupakan nikmat yang tidak boleh di dapati di mana-mana tempat sekalipun. Ia tiada di tepian pantai, ia tiada di pasaraya, ia tiada di tepi jalan raya, dan ia tidak boleh di jual beli seperti aku jual topup pada sahabat-sahabat sekalian.

Dalam sendu ada suka, dala tawa ada duka, dalam riang ada sedih. Dalam kehidupan ini, aku tidak boleh di uji oleh Allah SWT. Aku sering cuba gagahkan diri untuk bangkit bila mana aku di uji dengan berbagai-bagai ujian. Dalam keadaan emosi ku yang tidak stabil, dalam fikiran yang melayang-layang, dalam keadaan diri yang terhuyung-hayang kepenatan pulang dari kerja, aku mendapat panggilan telefon dari nombor yang aku tidak kenali.

Brother: Hello, S!#! F@&@# bercakap?

Aku: Ya saya. Kenapa?

Brother: saya dari Tele-Dynamics Toshiba Centre bercakap.

(Aku mula teringat dengan Brother yang aku jumpa tempoh hari di kedai tersebut, aku mula tersenyum kerana sudah rindu sangat dengan kekasihku sebab sudah seminggu aku tidak jumpa dengannya.)

Brother: macam ni sebenarnya Miss, aku nak beritahu laptop Toshiba kamu ni boleh di baiki dengan bayaran RM 1750.00. Sebabnya laptop kamu ni mengalami kerosakan motherboard(betul ke eja ni).

Aku: ok, tq bro. (nada mula perlahan menahan sebak yang tertahan lagi…masa tu hanya Allah sahaja yang tahu perasaanku).

(Dalam keadaan emosi diri yang tersangat frust, aku terus merempit SS195F balik ke DS. Sambil rempit air mata tidak dapat ku tahan dari mengalir laju. Aku cuba untuk cover, takut orang nampak, terus aku memecut laju untuk sampai cepat di Taman yang ingin di tuju.)

Ya ALLAH, apakah ini benar-benar ujian darimu untuk hambamu yang lemah ini? Adakah aku sanggup dan tabah untuk menerima ujian ini dengan hati yang tenang dan berlapang dada dengan apa yang engkau beri ini Ya Allah? Aku cuba Ya Allah, Aku sedar siapa aku di sisimu Ya Allah, aku harus kuat, aku harus tabah, aku harus Yakin dengan mu Ya Allah, apa yang engkau beri ini adalah apa yang wajar aku terima untuk aku Ya Allah. InsyaALLAH aku redha dengan apa sahaja ujian yang engkau berikan padaku ini Ya Allah. Cuma, perasaanku masih juga tidak tenang bila mana keadaan emosi diri yang berada dalam memang tidak berada dalam keadaan stabil pada ketika dan saat ini. Persoalan yang masih bermain di benak fikiranku:

  1. Perlukan aku bersedih dengan kehilangan kekasihku ini?
  2. Perlukan aku menangis menatap pemergian kekasihku ini?
  3. Perlukan aku meluahkan perasaan ini pada semua orang?
  4. Perlukah aku aku mencari pengganti kekasihku yang baru?
  5. perlukah aku bagitau masalah ini pada ibu bapaku?
  6. Mampukah aku meneruskan perjuangan ini tanpa kekasihku sebagai teman perjuangan ku?
  7. Di manakah sahabat-sahabat ku yang sudi menjadi tempat untuk aku berkongsi rasa?

4 comments:

nursolehah said...

salam sayang buat kak farah....kalau kakak ada apa2 nak luah bagitau saya ya..kita boleh ym...mana yg mampu saya bantu..sayang selalu-hd

Nursyabri bin Mat Nor said...

salam farah.. org tanya sape kekasih lama tu, x sir royak.. laptop toshiba tu rupanya.. emp.. xpo la farah..nk wat lagu mano klu xleh baiki.. loni, g amik doh ko laptop tu? nnti bg kt ana neh dl..klu farah nk amik data2 dlm tu..blh jgk hardisk dio tu wat jd externel.. nnti ado gapo2, royak la neh ko ana..

Syanu said...

Salam..farah ..sahabatmu ada di cc ni.jgn biarkan kami, sepi dalam membantu farah...insya'Allah..sma-sma kita usahakan

nahnu-jundullah said...

kesian farah.... takpa pnjam dulu laptop yang ada... Bgus rosak boleh baiki klu hilang... (terkenang zaman daulu)... Tak pa bila kita rasa susah kita pandang ke bawah, nescaya ada yg lebih susah lagi dari kita... Bila kita senang cuba pandang ke atas... Ada yang lebih senang dari kita... Kesimpulannya, bersyukur dengan apa yang ada. Mudah-mudaan semua ada hikmahnya...