Friday, September 24, 2010

^KENALI 7 GOLONGAN^

Bismillahirohmanirohim...

Rasullullah bersabda yang bermaksud, " Sebilangan manusia yang dinaungi Allah di bawah naunganNYA pada hari kiamat iaitu hari yang tidak ada sebarang naungan padanya selain daripada naungan Allah, di antaranya ialah: Pemerintah yang adil, pemuda yang hidupnya sentiasa dalam mengerjakan ibadah kepada Tuhannya, orang yang hatinya sentiasa terikat dengan masjid, dua orang berkasih sayang kerana Allah di mana kedua-duanya berkumpul dan berpisah untuk mendapat keredhaan Allah, orang yang dipujuk oleh perempuan yang kaya lagi rupawan untuk bersatu dengannya lalu ia menolak dengan berkata: ""Aku takut kepada Allah!", orang yang bersedekah secara bersembunyi sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diberi oleh tangan kanannya, dan orang yang menyebut atau mengingati Allah dengan keadaan tidak ada dalam ingatannya perkara lain, lalu menitis air matanya kerana mengingatinya sifat Jalal dan sifat Jamal Allah." ( Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah)

TERDAPAT TUJUH GOLONGAN YANG BAKAL MENDAPAT NAUNGAN HARI AKHIRAT KELAK IAITU:

  1. Pemerintah yang adil. Tanggungjawab di pikul pemerintah dalam melaksanakan keadilan adalah perkara yang amat berat. Sememangnya bukan mudah bagi seorang pemimpin untuk melaksanakan keadilan terhadap semua rakyatnya.
  2. Orang muda yang hidupnya sentiasa mengerjakan ibadat kepada Tuhan. Sebaik-baik masa dan semahal-mahal harganya dalam hidup seseorang manusia adalah ketika alam remaja (muda) kerana pada usia inilah individu di uji pelbagai godaan. Dan beruntunglah orang yang berjaya melepasi rintangan itu.
  3. Orang yang hatinya sentiasa terikat dengan masjid (rumah ibadat). Ada hadis menyebutkan bahawa langkahan dua kaki ke masjid bakal beroleh ganjaran besar di sisi Allah dan di kategorikan sebagai satu sedekah.
  4. Dua orang yang berkasih sayang kerana Allah, dan apabila kedua-duanya bertemu dan berpisah untuk mendapat keredhaan Allah. Hal ini merujuk kepada perhubungan sesama insan (persahabatan) yang terjalin kerana Allah dan dalam adab serta batas kesopanan yang di benarkan.
  5. Orang yang di pujuk oleh perempuan kaya lagi rupawan untuk berzina, lalu ia menolak dengan berkata: "Aku takut kepada Allah!" Inilah sebesar-besar ketakwaan kepada Allah sehingga berjaya menangkis godaan datang.
  6. Orang yang bersedekah secara bersembunyi sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang di beri oleh tangan kanannya. Sikap ini mengambarkan mengenai keikhlasan hati orang yang bersedekah.
  7. Orang yang menyebut atau mengingati Allah dengan sepenuh hati tanpa terlalai sedikit pun. Tiada yang lain dalam ingatannya kecuali Allah dan sifat Jalal serta JamalNYA.
*Justeru, dalam golongan manakah kita?

No comments: