Wednesday, April 28, 2010

INDAHNYA AIR @ WATER @ AL-MA’


Bismillahirohmanirohim…


Setinggi-tinggi kesyukuran hanya kepadaNYA Allah SWT yang Maha Esa Tuhan Sekalian Alam. Walaupun berada dalam minggu exam, aku masih mencuri masa untuk mengupdate blog yang beberapa hari aku tinggalkan. Exam-Exam jugak, tapi kekasih di alam maya ini tetap aku rindui selalu…Rasa terdetik untuk bercerita mengenai Bumi Sabah iaitu Negeri di Bawah Bayu yang kini di landa pemanasan global. Pemanasan global ini boleh mengakibatkan beberapa kesan positif dan negatif kepada kita semua.

Seperti semua sahabat-sahabat sedia maklum, dalam keadaan cuaca yang sebegini…Kita semua digalakkan untuk meminum air dalam kuantiti yang banyak dalam seharian kita. Tidak kira siapa dia lelaki, perempuan, kanak-kanak, orang tua atau remaja-remaja yang bakal menerajui Negara pada masa hadapan (Insya Allah…).

Semua sahabat-sahabat tahu, minum air adalah sangat penting dan sangat baik untuk kesihatan. Tetapi, adakah sahabat-sahabat tahu bilakah waktu yang paling baik untuuk kita minum air?

Pesanan buat diri dan sahabat-sahabat kita mestilah minum air secukupnya…

Percaya atau tidak, pengambilan air dalam masa yang tepat boleh memberikan kesan yang optima kepada kesihatan badan. Berikut ini nadalah masa minum air yang paling bagus seperti yang di syorkan oleh pakar-pakar perubatan.

1. Minum 2 gelas air masak – SELEPAS BANGUN TIDUR. Ianya membantu mengaktifkan organ dalaman.

2. Minum segelas air 30 MINIT SEBELUM MAKAN. Ianya membantu penghadaman dan membuatkan perut lebih bersedia memberi ruang untuk kemasukan makanan.

3. Minum segelas air – SEBELUM MANDI. Ianya membantu pengaliran darah dan mengurangkan tekanan darah.

4. Minum segelas air SEBELUM TIDUR. Ianya dapat mengelakkan terkena strok dan serangan jantung ketika tidur.

Kesimpulannya, kita sangat di galakkan untuk minum air masak yang secukupnya untuk kesihatan badan kita. Masa yang di nyatakan di ats adalah masa paling baik untuk minum air.

p/s: Air di sini adalah bukannya air kopi Radix, air teh Lipton, air buah manga atau air yang berperisa lain. Tetapi, air di sini adalah AIR MASAK!!! Harap tidak ada individu yang salah faham.

No comments: