Friday, April 9, 2010

$: INDAHNYA JIHAD PEPERIKSAAN :$

Bismillahirohmanirohim...

Setinggi kesyukuran di panjatkan ke hadrat ilahi, dengan segala-gala nikmat yang tidak terhitung banyaknya diberikan olehNYA kepada sepanjang hidupku di atas muka bumiMU ini Ya Allah. Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad SAW serta semua sahabat seperjuangan baginda.

Nikmat tidur yang aku korbankan sedikit malam ini untuk ku coretkan beberapa patah dalam post ini buat tatapan insan-insan yang di pilih olehNYA dan buat mereka-mereka yang sudi melawat, mengunjung, menziarahi atau meronda-ronda di dalam blog ku yang tidak seberapa ini.

walaupun penat merempit dalam seharian, aku cuba gagahkan sendi2 jari jemari untuk memetik keyboard ini. Semua kepenatan ini boleh di lupakan bila mengigatkan tentang nikmat yang dikurniakan oleh Allah ini akan ditarik pada bila-bila masa tanpa di tanya atau di beri signal terlebih dahulu.

Teringat kejadian yang menimpa sahabat pada petang tadi. Bila-bila masa sahaja dalam sekelip mata sahaja Allah SWT mampu buat apa sahaja yang ingin di aturkan kepada setipa insan yang hidup di mukabuminya ini. Keadaan diri yang sentiasa berada di jalanan, merasakan sedikit terkesan untuk insaf dengan tidak merempit bila berada di jalan raya. Hal ini kerana, .aku berpegang kepada janjiku untuk berkhidmat dengan kudrat yang ada selagimana tidak bercanggah dengan Al-quran dan sunnah.

Tengah-tengah duk belajar ni...teringat kepada nasib sama sahabat seperjuang yang lain yang akan sama-sama berjihad dalam peperiksaan akhir untuk tahun ini tidak beberapa lagi. Sedikit perkongsian buat sahabat yang mengalami perasaan sama dengan diriku ini. Ambil yang berguna, buang yang menyemak dalam fikiran anda semua.

1."Saya tidak tahu hendak mula dari mana?


Apabila anda terperangkap dalam keadaan ini, bawa bertenang. Senaraikan semua perkara yang perlu anda lakukan. Bahagikan kerja mengikut keutamaan secara tersusun. Jadualkan masa dengan relistik iaitu berdasarkan kemampuan anda. Jangan tinggal kelas. Anda mungkin terlepas sesi mengulangkaji. Gunakan waktu antara kelas bagi mengulangkaji nota.

2. "Saya mempunyai banyak perkara bagi dipelajari tetapi sya mempunyai masa yang singkat."

Dalam keadaan ini, anda pelu merujuk banyak bahan bacaan, nota ataupun buku pelajaran. Anda perlu mengenalpasti perkara-perkara penting dan topik yang belum di fahami dan topik popular yang selalu keluar peperiksaan. hal ini menjimatkan masa dan membantu anda mengatur dan memberi tumpuan pada topik utama.

3. "Topik ini membosankan, saya sungguh mengantuk"

Tanya pada diri sendiri, Apakah yang penting dalam tajuk ini? Ambil jota tau gariskan perkara-perkara penting. Berbincang dengan rakan kelas, minta penjelasan dari mereka yang lebih menguasai, lalu belajar bersama-sama.

4. "Ras
anya saya sudah memahaminya"

Apabila anda menyoal diri perkara seperti itu, maka ini tidak bermakna anda perlu terus manutup buku dan mengambil keputusan berhenti mengulangkaji. Kononnya anda suudah mengetahui perkara itu. Tetapi, apa sewajarnya dilakukan adalah menguji diri anda semula terhadap apa yang anda pelajari itu.

5. "Tetapi saya sangat suka belajar di atas katil"


Menyedari bahawa proses mengingati sesuatui maklumat lebih mudah dilakukan apabila terdapat ketepatan tempat semasa anda menghafal dan mengingat sesuatu fakta ataupun data.Oleh itu, elakkan daripad memilih katil sebgai tempat belajar kerana katil itu sendiri secara psikologi adalah tempat untuk tidur. Sering berlaku, leboh kurang 5-10 minit , mata anda kak mudah mengantuk dan biasanya berakhir dengan tidur nyenyak.

6. "Saya berjaga malam sehingga saya dapat menghabiskan semuanya.
"

Elakkan daripada berlakun kepada keletihan fikiran. Biasakan mengambil sedikit waktu bagi rehat yang pendek semasa belajar. sebelum menduduki peperiksaan tenangkan fikiran anda. Bersikap tenang dari segi fizikal dan mental perlu di capai setiap pelajar yang dihendak menduduki peperiksaan.

P/S: Buat yang terbaik ye sahabat-sahabat semua. Semua berjaya di dunia dan di akhirat. Insya Allah.Ameen.

3 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Salam,

Terasa ringan bila kesungguhan itu sudah ditetapkan tempohnya..'hanya utk exam sahaja'. Namun, yg ringan itu jugalah yg mudah ditinggalkan begitu sahaja. Akhirnya lokus 2 matra akn berputar ke titik asal.

Beratnya bila kesungguhan itu utk menepati maksud diri seorang 'MUSLIM'. Namun yg kesungguhan yg berat itulah yg boleh menggalas berat PERJUANGAN.

2,3 kucing berlari manakan sama..........